*Oploadet på vegne af underviser Anders Strangaard Olsen*
Nogen er det i forvejen. Meget bliver kaldt det. Og nu er der én mere!
Jeg har overstået søvnløse nætter foran computeren. Med resultatet, at jeg nu kan kalde mig Master in Business Administration. En uddannelse taget og afsluttet hos SDU Business School.
Min masterafhandling handlede om rekruttering af studerende til SIMAC - og blev succesfuldt forsvaret tirsdag d. 7. januar. Jeg har i forbindelse med min undersøgelse haft fornøjelsen af at interviewe en række studerende her på SIMAC samt elever på ungdomsuddannelsen HTX.
Der skal lyde en stor tak til de unge for at dele deres tanker og perspektiver om uddannelse og valg af uddannelse. Det har givet stor indsigt i både positive, men også svære og negative oplevelser.
Ungdommen har altid været genstand for livlig kommentering fra den ældre generation. Se blot:
“Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger deres forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne.”
Sokrates, 469-399 f.kr.
Og dette genkender man også i nutidens diskurs. Men hvis man i stedet for distancering og generalisering i stedet taler med de unge - og ikke mindst lytter til de unge - vil man opdage, at generation Z har mange flere styrker end svagheder.
"Der findes ikke én fortælling, der favner alle. Det bedste bud på, hvem unge er, får vi ved at lade dem komme til orde hver især. Gang på gang imponerer de med deres forståelse for sig selv og for andre. De er modige i mine øjne. Fordi de tør vise sårbarhed og ser det som en styrke. Nutidens unge står ved sig selv. I vover at være både-og. Både sårbare og stærke."
Kong Frederik X, 2024
Stof til eftertanke. Mit næste skridt? Udarbejdelsen af en lektoranmodning.